Rond 1 mei verschijn ik als Peter Sjarde met mijn muziek op alle belangrijke streamingplatforms. Enige vrijheid in dit alles heb ik wel, want hoewel het hier vooral over geld zal gaan is dat voor mij juist niet de reden om met muziek bezig te zijn. Financieel ben ik zogezegd voldoende binnen. Mij gaat het om meer te doen met mijn songs en daar heb je ook wel enig bereik en daarmee bekendheid voor nodig. Dus kun je simpelweg niet meer om streamingdiensten heen. Bij mij komt dan ook gelijk de vraag op in wat voor wereld ik me hiermee begeef.

Er komt overigens ook nog een CD[1], maar dat is toch meer om iets weg te kunnen geven. Deze CD zal voor een beginnende artiest als ik namelijk niet meer in de winkels komen te liggen. Je blijft daar zelf verantwoordelijk voor; ze moeten dus bezorgd worden bij de winkels en mochten ze niet verkocht worden dan moet je ze ook weer terugnemen en de winkel terugbetalen. Vooraleerst zal dat een hoog risico op veel gedoe om niks zijn en zelfs de meeste van mijn vrienden (en ik ben 65) kunnen niet eens meer CD’s draaien. Zo groot is die markt dus ook niet meer. Nee, je moet echt te vinden zijn op de streamingdiensten.

Er zijn er verschillende voor muziek, met Spotify als grootse[2]. Hierbij laat ik het gewone YouTube dan buiten beschouwing, toch voor de meeste mensen de manier om online naar muziek te luisteren[3]. Spotify is dus de grootse, met ongeveer een derde van de markt, dan volgen er vier die ieder de helft kleiner zijn (Apple Music, Amazon Music, Tencent Music en YouTube Music)[4]. Totaal hebben de diensten ruim 660 miljoen gebruikers en met zo’n 35 miljard aan omzet genereren ze ongeveer 85% van het geld dat er in muziek omgaat[5]. Kortom, je moet er wel op te vinden zijn als artiest.

Toch heb ik zelf (nog) geen account, puur om de reden dat ze de artiest in feite wat uitbuiten. Per stream krijg je gemiddeld zo’n 0,0035 cent. Dat betekent 3,5 euro per 1000 streams[6]. Je moet dus al minstens een half miljoen streams per maand halen wil je er van kunnen leven en dat maand na maand. Zes miljoen streams per jaar dus om net rond te kunnen komen en dan moet je het nog als eenling doen. Reken maar uit hoeveel je er nodig hebt om als groep te leven hiervan. Inderdaad, dat lukt vrijwel nooit. Toch zijn er zeker artiesten die goed verdienen door de platforms[7], maar die hebben dan ook enige tot vele tientallen miljarden (!) streams. En ja, voor een miljard streams vang je zo’n 3,5 miljoen euro, inderdaad dan loop je wel binnen met 20, 30 of 40 miljard streams.

Opvallend genoeg neemt de verkoop van fysieke muziekdragers ook weer toe, zelfs van cassettebandjes (!?)[8]. Het is allemaal nog ver af van het piekjaar 1999 toen 600 miljoen mensen gemiddeld $ 64 besteedden aan het kopen van platen, wat neerkwam op een totaal van $ 40 miljard aan muziekverkopen[9]. Fysieke muziek kopen is zeker wat op de weg terug en dus met name doordat mensen weer platen kopen[10]. Die zijn ook nog eens duurder dan CD’s en brengen dus per eenheid meer op. In Nederland ging de opbrengst van fysieke muziekdragers vorig jaar omhoog naar zo’n 60 miljoen euro[11]. Heel mooi, maar dit is toch maar een kwart van wat streaming opleverde.

Ik hou niet van uitbuiting en ook niet van eenzijdige voorwaarden, vandaar dat ik streamingdiensten tot nu toe vermeden heb. Maar ja, ik wil wel iets met mijn songs doen, anders had ik ze ook niet hoeven laten opnemen. Kortom, voorlopig pas ik me maar aan en dan zie ik later wel of ik succesvol genoeg ben om me alsnog bij de boycotactie van Neil Young[12] aan te sluiten. 😉

In ieder geval een mooi avontuur waar ik me in ga begeven en zeer, zeer leerzaam. Op vrijdag 28 april debuteer ik als muzikant met drie van mijn songs (plus een toegift als het publiek dat wil) op het Songwritersguild in PX, WJ Tuijnstraat 15 te Volendam[13]. In Volendam is ook mijn muziek opgenomen[14], vandaar deze keus. Jullie zijn allemaal van harte uitgenodigd hiervoor.


[1] https://www.linkedin.com/posts/peter-s-visser-a7560137_petersjarde-gitarist-ballads-activity-7039915839411617792-jBWl?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

[2] https://www.businessofapps.com/data/music-streaming-market/

[3] https://musically.com/2021/03/22/surprise-youtube-is-the-most-popular-music-streaming-service/

[4] https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/spotify-of-toch-iets-anders-hoe-kies-je-een-muziekstreamingdienst~b488ad91/

[5] https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/music-streaming-market

[6] https://nederhop.nu/waarom-artiesten-niet-kunnen-leven-van-spotify-streams

[7] https://routenote.com/blog/highest-earning-spotify-artists/

[8] https://www.entertainmentbusiness.nl/muziek/verkoop-cassettebandjes-in-de-lift/

[9] https://pakman.com/the-price-of-music-942cf2dcaa81.

[10] https://www.businessinsider.com/vinyl-sales-surpass-cds-first-time-since-1987-record-resurgence-2023-3?international=true&r=US&IR=T

[11] https://nos.nl/artikel/2467397-comeback-van-vinyl-compleet-ook-amerikanen-kopen-weer-massaal-platen

[12] https://faroutmagazine.co.uk/why-neil-youngs-spotify-boycott-failed/

[13] https://pxvolendam.nl/pxsg/

[14] https://www.linkedin.com/posts/peter-s-visser-a7560137_debuut-sjardevisser-activity-6976822566262820864-9KGs?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Deel deze column