Webshops een verdienmodel, voor wie dan?

woensdag 6 februari 2019

Zelf ben ik niet echt een webkoper; ik wil een product het liefst zien, voelen of passen. Ook kun je bij de gewone winkel vaak een leuke korting bedingen, wat je op het web niet zo snel zal lukken. Mijn ervaring is dan ook dat grotere webaankopen toch net wat duurder zijn. Lang niet iedereen is zoals ik, alleen al in Nederland zijn er momenteel bijna 40.000 webshops en postorderbedrijven[1]. Totaal zet de consument online nu tegen de 25 miljard euro om, dat is iets minder dan een vijfde van de totale winkelomzet in Nederland[2]. De grootste tien webwinkels halen samen ongeveer een derde van alle webuitgaven binnen[3].

Die laatste zullen dus wel blij zijn met de groei in webaankopen zou je denken. Dat valt wel tegen, want er is ook een enorme stijging in retourzendingen. Terugsturen is vrijwel altijd volkomen gratis voor de klant en dat is natuurlijk vragen om verspilling. Gemiddeld is de webshop 10 tot 15 euro kwijt aan één retourtje[4]. Zeker in de mode, waar bijna de helft van de kleding wordt teruggestuurd, is dit een hoge kostenpost. Zalando moest in 2018 twee winstwaarschuwingen afgeven vanwege tegenvallende verkoopcijfers[5]. En Wehkamp leed vorig jaar zelfs 60 miljoen euro verlies, mede door het gratis verzenden en laten retourneren[6]. Er zijn al mensen die ondertussen betwijfelen of een webshop nog wel zo’n goed businessmodel is[7].

Het hoge aantal retourzendingen is ook niet goed voor het klimaat. Hoewel webwinkels wel aan duurzaamheid zeggen te willen werken[8], worden er nog altijd veel teruggestuurde producten of kleding vernietigd. Ook heb je de vele dieselbusjes die de retourzendingen ophalen[9]. Omdat webwinkels nog steeds vooral werken aan groei in het marktaandeel is de oplossing om te laten betalen voor retourneren bepaald nog niet aan de orde bij de meesten. Dat wil niet zeggen dat webwinkels niets doen. Met technologische verbeteringen, het openen van fysieke winkels en het aanpakken van ‘serial returners’ probeert men het aantal retourzendingen te verminderen.

Zalando doet nu een experiment met enorme etiketten op borsthoogte[10]. Die moeten aan de kleding blijven om te kunnen retourneren, maar staan niet leuk op een feestje. Amazon blokkeert nu de serial returners en weert leveranciers die veel artikelen terugkrijgen. Toen Esprit in 2016 een koopverbod instelde voor mensen die meer dan 90% van hun bestellingen terugstuurden[11], werd dat nog raar genoemd. Blijkbaar zijn nu, drie jaar later, veel bedrijven alsnog om.

Terecht lijkt me, want van de eigen verantwoordelijkheid van alle consumenten op internet zou ik mijn heil toch niet echt verwachten, gezien de vele wel heel duidelijk gebruikte spullen die toch doodleuk worden teruggestuurd[12].


[1] https://www.statista.com/statistics/557010/number-of-webshops-in-the-netherlands-by-branche/

[2] https://www.consultancy.nl/nieuws/17175/online-shoppen-nu-goed-voor-25-miljard-top-10-webwinkels-van-nederland

[3] https://ecommercenews.eu/top-10-online-stores-in-the-netherlands/

[4] https://nos.nl/op3/artikel/2263443-jouw-gratis-retourzending-is-niet-zo-gratis-als-je-misschien-denkt.html

[5] https://www.emerce.nl/nieuws/zalando-geeft-winstwaarschuwing

[6] https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/17/meer-klanten-voor-wehkamp-dat-kost-geld-a2614804

[7] https://www.emerce.nl/achtergrond/ecommerce-domste-businessmodel-webwinkel-sterfhuisconstructie

[8] https://www.thuiswinkel.org/bedrijven/belangenbehartiging/duurzaamheid

[9] https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2270363-retourzendingen-hoofdpijndossier-maar-ook-een-kans-voor-webwinkels.html

[10] https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2019/01/zalando-wil-terugsturen-gedragen-kleding-aanpakken

[11] https://twinklemagazine.nl/2016/05/esprit-weigert-klanten-die-bijna-alles-retourneren/index.xml

[12] https://nos.nl/artikel/2054738-klanten-tillen-webshops.html

2 gedachtes over “Webshops een verdienmodel, voor wie dan?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s